duminică, 26 decembrie 2010

Conceptul de magazin online

O comunitate virtuala (online) se refera la un sistem, eventual bazat pe tehnologia informatiei si comunicatiilor, compus din entitati distincte care interactioneaza, comunica si conlucreaza prin intermediul mecanismelor oferite de mediu. Un element cheie este entitatea. Conceptul este important deoarece defineste un correspondent virtual a unei entitati reale care utilizeaza sistemul, putând fi un operator uman, o aplicatie software, un aparat etc.
 Magazinul online este un tip de comunitate online si reprezinta corespondentul virtual al entitatii reale care asigura desfacerea produselor si serviciilor, precum si interactiunea dintre ofertant si client. Magazinul online a cunoscut o dezvoltare rapida înca de la aparitia conceptului si a reusit, în scurt timp, sa penetreze întreaga piata de desfacere de bunuri si servicii. Dezvoltarea în paralel a tehnologiilor care permit securizarea tranzactiilor pe Internet a facut ca acest tip de comunitate virtuala sa fie din ce în ce mai populara.
 Un magazin online reprezinta orice locatie fixa în Internet unde pot fi etalate informatii despre o anumita companie si oferite în scop comercial mostre ale produselor sau serviciilor respectivei companii. Un magazin electronic se implementeaza prin intermediul unui sit web administrat de companie, pentru marketingul si vânzarile propriilor produse si servicii. Varianta minimala contine catalogul de produse sau servicii cu descrieri tehnice si comerciale pentru fiecare pozitie din catalog. Aceste descrieri sunt gestionate în general de un SGBD care se va ocupa cu stocarea si manipularea datelor si cu oferirea posibilitatilor de acces la date. Varianta medie a unui magazin electronic contine facilitate pentru preluarea comenzilor (prin e-mail sau formulare interactive pe care le vor completa clientii), iar varianta extinsa cuprinde si posibilitatea efectuarii online a platii (prin carti de credit sau alte variante electronice).
 Un magazin online este un mod viabil de a prezenta o firma pe piata electronica cu un minimum de efort. În functie de genul de magazin virtual care se alege, informatiile oferite pot fi sub forma de text, imagini, sunete, clipuri video, animatie etc. În ciuda potentialului magazinelor virtuale, cea mai mare parte a firmelor nu profita la maxim de acestea.
 Modele de magazine online.
 Exista cel putin sapte tipuri de magazine online:
A.magazinul electronic universal (emall) este o colectie de magazine electronice reunite într-o organizare comuna si care, în general, accepta aceleasi metode de plata.
B.aprovizionarea electronica (e-procurement) este necesara pentru procurarea bunurilor si serviciilor de catre marile companii si autoritati publice, prin organizarea de licitatii. Prin publicarea pe Web a specificatiilor ofertei, scad atât timpul cât si costul de transmisie, marinduse numarul de firme care iau parte la licitatie, crescând concurenta si scazând pretul.
C.piata unui tert (3rd party market-place) se manifesta printr-o interfata utili-zator pentru catalogul de produse ale companiei, interfata care apartine unui tert (în general, furnizor de servicii Internet sau o banca). Aceasta metoda are avantajul ca interfata este unica pentru mai multi producatori, utilizatorii fiind familiarizati cu folosirea ei.
D.comunitatile virtuale (virtual communities), în care valoarea cea mai importanta este data de membrii sai (clienti sau parteneri), care adauga informatii proprii pe un mediu de baza furnizat de companie. Fiecare membru poate oferi spre vânzare sau poate adresa cereri de cumparare a unor produse sau servicii. Calitatea de membru al unei comunitati virtuale presupune plata unei taxe.
E.furnizorii de servicii cu valoare adaugata (value chain service provider) sunt specializati pe functii specifice: asigurarea logisticii, plata electronica, expertiza în managementul productiei si a stocurilor. Plata acestor servicii se face pe baza unor tarife sau a unei cote procentuale.
F.platformele de colaborare cuprind un set de instrumente si un mediu informational pentru colaborarea între companii, putând avea functii specifice (de exemplu conceptia sau proiectarea în colaborare). Câstigurile provin din managementul platformei (taxa de membru sau taxa de utilizare) si din vânzarile de instrumente specializate (pentru proiectare, fluxul de documente si gestiunea de documente).
G.brokerajul de informatii si alte servicii cuprinde cataloage de clienti clasificati pe profil, vânzarea de oportunitati de afaceri, consultanta în domenii specializate. O categorie speciala o constituie serviciile de încredere furnizate de autoritatile de certificare sau de notariatele electronice.
Magazinele online se pot clasifica si dupa modul în care îsi desfasoara activitatea,adica dupa modul în care îsi pun în vânzare produsele sau serviciile. În acest sens se disting urmatoarele modele pentru vânzarea de continut:
1.vânzarea pe baza de subscriere, folosit în special pentru vânzarea revistelor si a programelor televiziunilor prin cablu, este principalul model utilizat de serviciile comerciale online. Se poate subscrie la servicii online precum MSN (Microsoft Network) sau AOL (America OnLine), la publicatii online precum USA Today sau Wall Street Journal, sau chiar la jocuri online, cum ar fi celebrul Meridian 59, produs de 3DO.
2.vânzarea la nivel de obiect (pay-perview) reprezinta o alternativa viabila la vânzarea pe baza de subscriere si se refera la vânzarea anumitor informatii la bucata.
În functie de necesitatile clientului, acesta poate decide sa cumpere un anumit articol dintr-un ziar, un anumit capitol dintr-o carte, un joc sau chiar o simpla interogare într-o baza de date. Modelul pay-per-view este în continua testare. Deocamdata, el se confrunta cu probleme precum lipsa unei certitudini pentru client ca informatia pe care doreste sa o cumpere merita banii. De asemenea, pentru vânzatori, plata prin carte de credit pentru tranzactii de valoare foarte mica nu poate fi acceptata. Acest obstacol poate fi trecut o data cu aparitia microplatilor.
3.vânzarea de continut prin publicitate este modelul cu cel mai mare succes în ceea ce priveste vânzarea de continut. În topul siturilor cu cele mai mari venituri din publicitate se afla motoarele de cautare precum Yahoo sau Infoseek si mai putin siturile de continut. Întrucât serviciile de cautare sunt esentiale pentru gasirea informatiilor relevante pe Web, companiile sunt dispuse sa plateasca pentru bannere, care sunt reclame pe care clientii pot apasa pentru a ajunge pe situl companiei respective.
Caracteristicile unui magazin online.
Prima impresie este cea care conteaza si, de aceea, pentru garantarea succesului, un magazin online trebuie sa prezinte câteva caracteristici de baza, fara de care ramâne doar o adresa de web, accesata întâmplator.
Printre aceste caracteristici se pot enumera:
1.Designul. Simplul fapt de a avea un magazin virtual pe Internet nu reprezinta o garantie a succesului. O multime de magazine virtuale existente nu fac altceva decât sa îi îndeparteze pe clienti în loc sa îi atraga, pentru ca nu ofera nimic folositor ori pentru ca informatiile sunt greu de obtinut. Un bun design al unui magazin online accentueaza identitatea firmei, ofera informatii utile într-un mod convenabil si încurajeaza vizitele ulterioare.
2.Claritatea. Multe magazine virtual creeaza confuzie din cauza paginii de deschidere pentru ca nu specifica la ce se refera magazinul. În mod tipic, magazinele online care creeaza confuzie au numai denumirea companiei (cu exceptia cazului în care denumirea companiei este un cuvânt semnificativ), logo-ul acesteia sau o grafica de mari dimensiuni, care apare atunci când vizitatorii navigheaza. Fiecare pagina principala a unui magazin virtual ar trebui sa fie ca o vitrina a unui magazine care vinde marfuri cu amanuntul. Este bine ca magazinele virtuale sa contina atât elemente grafice, cât si text pentru o mai buna evidentiere a continutului.
3.Simplitatea. Organizarea magazinului online ar trebui sa fie logica si evident în sine. Denumirile departamentelor listate în homepage ar trebui sa fie descriptive si, daca este posibil, ar trebui sa fie suficient de evocatoare pentru ca oamenii sa doreasca sa le viziteze. Atunci când produsele sunt prezentate într-un catalog si se doreste includerea unui element de legatura cu formularul de comanda, este bine sa se foloseasca o denumire relevanta.
4.Rapiditatea. Timpul este foarte pretios pentru cel ce practica navigarea pe Internet. Magazinul virtual ar trebui sa livreze informatiile cât mai repede, deoarece este neplacut ca vizitatorul sa petreaca minute în sir în fata calculatorului pâna se încarca graficele si textul. Daca se foloseste multa grafica, trebuie sa se asigure ca exista si text în fiecare pagina. În acest fel, textul va fi încarcat mai repede, iar utilizatorii vor avea la ce sa se uite în timp ce asteapta sa se încarce grafica pe aceeasi pagina. Imaginile grafice care au mai mult de 10K trebuie evitate, cu exceptia cazului în care sunt absolut necesare pentru prezentare.
Daca imaginile grafice de mari dimensiuni sunt necesare, ar fi indicat sa se prezinte versiuni mai mici ale acestora si apoi sa fie oferita vizitatorilor optiunea de a vedea versiunile mai mari. Imaginile mai mici se încarca mai repede decât cele mari si vizitatorul economiseste timp atunci când informatiile sunt fragmentate.
5.Atractivitatea. Textul este metoda principala de exprimare într-un magazin online, însa un volum prea mare de cuvinte atrage plictiseala vizitatorilor. Exista o multime de modalitati pentru a face din vizitarea magazinului online o experienta unica. Se recomanda folosirea cuvintelor evocatoare, orientate catre oameni, pentru a descrie compania, magazinul si departamentele acestuia, folosirea imaginilor grafice de mici dimensiuni pentru a fragmenta paginile vizual si a crea o anumita dispozitie, folosirea unui stil si a unei identitati globale pentru magazin care sa se potriveasca cu identitatea companiei. Designul trebuie sa fie destinat vizitelor repetate, pentru ca repetitia este cheia mentinerii identitatii online. Încurajarea vizitelor re petate în magazin edifica expunerea repetata a numelui si mesajului companiei. Cel mai bun mod de a încuraja vizitele repetate este sa existe cel putin un element al magazinului virtual care sa se schimbe în mod frecvent si sa se asigure ca si clientii vor afla despre asta imediat, prima data când viziteaza siteul. Schimbarile ar putea fi de tipul: actualizare saptamânala a stirilor din domeniu; o informatie sau o lectie saptamânala despre produsul sau serviciul oferit; un grup de discutii în care vizitatorii sa lase mesaje.
6.Securitatea. Clientul trebuie sa se simta cât mai confortabil în magazinul online. Comanda prin posta clasica este o afacere imensa la nivel mondial, dar vânzarile prin Internet reprezinta doar câteva procente din aceste sume. Cumpararea si vânzarea prin intermediul retelelor reprezinta o experienta noua si nelinistitoare pentru cea mai mare parte a oamenilor.
Pentru a mari confortul clientului în magazinul online, pot fi folosite modalitati referitoare la desfiintarea mitului insecuritatii, oferirea de garantii care sa nu dea loc la neîntelegeri, explicarea procesului de comandare a marfii, imaginea firmei sa para ceva tangibil, utilizarea marturiilor de la clienti.
Ca o concluzie magazinul online este un tip de afacere care ofera facilitati atât clientilor cât si ofertantilor. El asigura accesul la bunuri si servicii indiferent de locatia geografica fiind disponibil 24 de ore din 24. În functie de modul în care este construit si mentinut magazinul online, beneficiile aduse firmei care furnizeaza bunurile sau presteaza serviciile sunt semnificative fata de efortul prestat pentru actualizarea si întretinerea acestuia.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu